Niestety ostatnio Was zaniedbuje jeśli chodzi o zamieszczanie nowych przepisów. Niestety złośliwość rzeczy martwych...mój laptop odmówił mi współpracy. Ze względu na okres świąteczny jego naprawa bardzo mocno się przedłużyła, a przez to moja nieobecność na blogu. Bardzo za to Was przepraszam, ale na swoje usprawiedliwienie dodam, że cały czas możecie mnie śledzić mój profil Make-Life-Green na facebook'u, instagramie a także pintereście, gdzie systematycznie dodaję zdjęcia czy ciekawe artykuły do poczytania! Wpadajcie ;-)

Dosyć już tych przeprosin, pora na konkrety! Dziś w roli głównej PASZTET! Na święta Bożego Narodzenia zawsze piekę wege pasztet, chyba to już stało się moją tradycją ;-) Piszę w przed dzień Sylwestra, a ten wytrawny wypiek idealnie nadaje się jako pyszna zimna lub ciepła przystawka. Można go podać z sosem tatarskim i chrupiącą bagietką. Ja tak właśnie go zajadałam...mniam! Do przygotowania pasztetu użyłam aż 3 RODZAJE SOCZEWICY: CZARNĄ, ZIELONĄ i CZERWONĄ, a smakudodał ogórek konserwowy i koperek. Myślę, że dosyć Wam już apetytu narobiłam, dlatego po prostu zapraszam do skorzystania z pomysłu!
Składniki:
  • 1 szklanka czarnej soczewicy
  • 1 szklanka zielonej soczewicy
  • 1 szklanka czerwonej soczewicy
  • 10 średnich ogórków konserwowych
  • pęczek koperku
  • pół szklanki oliwy z oliwek
  • 2 cebule
  • 1 łyżka sody oczyszczonej
  • 4 liście laurowe
  • 4 kuleczki ziela angielskiego
  • 4 goździki 
  • 3 łyżki majeranku
  • sól i pieprz

Wykonanie:
Soczewicę moczyć przez noc (każdą w osobnym pojemniku). Czarną zalać wodą i dodać łyżkę sody oczyszczonej***. Gotować 10min, następnie dodać zielona soczewicę i dalej gotować. Po 10 min wylać wodę z sodą, przepłukać soczewicę i zalać świeżą wodą (2 cm nad poziomem soczewicy). Do garnka dodać ostatni rodzaj soczewicy - czerwoną i gotować do całkowitego wchłonięcia wody. Soczewica będzie dobra, gdy będzie się rozpadać i tworzyć 'papkę'.

Na patelni delikatnie rozgrzać pół szklanki oliwy i podsmażyć na niej pokrojoną cebulę z liśćmi laurowymi, zielem angielskim i goździkami. Następnie wyrzucamy przyprawy a cebulę z olejem dodajemy do soczewicy. Całość dokładnie zmiksować blenderem i doprawić majerankiem, solą i pieprzem. Dodać pokrojony drobno pokrojony ogórek konserwowy i posiekany koperek, po czym całość dokładnie wymieszać.

Formę do pieczenia wyłożyć papierem do pieczenia i przełożyć do niej całą masę.


Piec przez 45-50min w temp. 180st C. Przed pokrojeniem, pasztet należy ostudzić (najlepiej zostawić na blacie przez noc). Pasztet kroimy ostrym i cienkim nożem (unikniemy rozpadania kawałków).



***Gotowanie soczewicy w sodzie oczyszczonej zapobiegnie uporczywym wzdęciom i innym problemom żołądkowym. Są dwa sposoby użycia sody: 1 )moczenie strączków przez kilka godzin w wodzie z dodatkiem sody, następnie przepłukanie pod bieżącą wodą i gotowanie w czystej wodzie. 2) gotowanie przez kilka początkowych minut w wodzie z sodą, następnie wylanie wrzątku, przepłukanie warzyw strączkowych i dalsze gotowanie w czystej wodzie.